V Jaguar Land Rover sa neuspokojíme, preto opäť vstupujeme do kolektívneho vyjednávania

Autor: Peter Mrázik | 17.9.2019 o 19:39 | (upravené 17.9.2019 o 20:07) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  1179x

Vo štvrtok 5. septembra 2019 sme ako jednoznačne väčšinová odborová organizácia v Jaguar Land Rover Slovensko zahájili už druhé kolektívne vyjednávanie. Pred vedenie podniku sme predstúpili s požiadavkami zamestnancov

Našim primárnym cieľom v kolektívnom vyjednávaní je transformovanie mzdového systému do tried a dosiahnutie navýšenia mzdy o 15 %, vrátane zmeny pravidiel výrobného bonusu. Navýšenie sa týka väčšiny zamestnancov, konkrétne prevádzkových a výrobných zamestnancov v triedach 1 až 7. V kolektívnom vyjednávaní chceme, ako Vaši zástupcovia, zabojovať aj o mzdové zvýhodnenia nad rámec zákona, za prácu nadčas, za prácu v rizikách a prácu cez víkendy a sviatky.

Trieda

Tarifná mzda

Percentuálne navýšenie

1

881

11 %

2

921

12 %

3

978

14 %

4

1 131

31 % a 18 %

5

1 180

11 %

6

1 235

12 %

7

1 309

14 %

Tabuľka č.1: Návrh transformovania mzdového odmeňovania podľa tarifných tried 1 až 7.

Trieda

Tarifná mzda

Percentuálne navýšenie

7

1309€

3,8 %

8

1446€

3,43 %

9

1507€

4,07 %

10

1578 €

4,37%

Tabuľka č.2: Návrh transformovania mzdového odmeňovania podľa tarifných tried 7 až 10.

Myslíme si, že zamestnanci v našej fabrike majú právo na vyšší životný štandard. Bohužiaľ, v porovnaní s ostatnými automobilovými závodmi na Slovensku, je mzda operátora v našom závode stále najnižšia. Našou prioritou je to zmeniť!

Ako môže Jaguar Land Rover ušetriť peniaze a adekvátne nás zaplatiť?

Je všeobecne známe, že automobilový priemysel stojí pred veľkými výzvami. Vedenie si ale musí uvedomiť, že ak neuspokoja požiadavky svojich zamestnancov, nikdy nedosiahnu efektívnu 100 % - nú výrobu automobilov, v požadovanej kvalite a množstve. Dôvod je jednoduchý, nikto nebude ochotný pracovať pre nitriansky závod za takýchto podmienok.

Vysoká fluktuácia a s ňou spojené problémy

Určite ste si viacerí z Vás všimli, že kolega, ktorého ste vídali na zmenách, už dlhší čas do práce akosi nechodí. Áno, naše rady neustále opúšťa čoraz viac kolegov, ku koncu júla 2019 dosiahol ich počet až 870. Dnes je nás v závode 2 314 pracovníkov.

Aby ste si to vedeli predstaviť, tak náklady na jedného nového zamestnanca sú v priemere 1 800 €, tie zahŕňajú výplaty a investície zamestnávateľa pre získanie a zaškolenie zamestnanca. Taktiež poukazujeme aj na nadväzujúce problémy a ďalšie náklady, ktoré sú s neustálym odchodom zamestnancov spojené.

Ak si to teda prerátame, tak zamestnávateľ minul od apríla 2018 do júla 2019 len na výplaty a školenia bývalých zamestnancov takmer 4 101 000 €.  Buďme k sebe úprimní, tieto investície sa mu už nikdy nevrátia, keďže novo-zaškolení zamestnanci odchádzajú ku konkurencii. A čudujeme sa? Nie, no ak by vedenie investovalo aspoň časť tejto sumy do navýšenia samotných miezd, plat jedného výrobného zamestnanca, rozpočítaný pre už plný stav zamestnancov, by sa zvýšil  v priemere až o 136,7 € za mesiac. My, zamestnanci fabriky, by sme mali platy o niečo pestrejšie a firma by sa vyhla odlivu zamestnancov a ďalším problémom.

                              V kolektívnom vyjednávaní máme aj ďalšie ciele

Ďalším bodom, ktorému sa budeme venovať, je vyjednanie prestávok nad rámec zákona:

 

  • namiesto  30 minútovej prestávky chcú pre zamestnancov 36 minútové prestávky,
  • v prípade, že teplota ovzdušia presiahne 30°C bude mať každý zamestnanec nárok na 40 minútovú prestávku,
  • v prípade, že zamestnanec má nariadenú prácu nadčas, a teplota ovzdušia dosiahne 35°C a viac, bude mať takýto zamestnanec nárok na 5 minút prestávky po každej odpracovanej hodine.

Naším cieľom je zahrnúť do kolektívnej zmluvy aj oznamovanie práce nadčas vopred, aby mal každý z Nás právo a priestor zariadiť si program v dostatočnom časovom predstihu.

                                                      Charta pracovných vzťahov

Viacero zamestnancov, a my s Vami súhlasíme, sa sťažovalo na chýbajúce sociálne zabezpečenie. Požiadavky sme zakomponovali do návrhu a budeme trvať na zabezpečení úprav ďalších okruhov vzťahov, aby sme mali rovnaké pracovné podmienky, aké majú kolegovia v zahraničných závodoch. 

Urobíme všetko preto, aby sme vyjednali s vedením spoločnosti čo najviac. Všetky body, ktorým sa chceme venovať sú nesmierne dôležité, preto Vás prosíme o podporu. 

Len s Vašou podporou budeme silní. S vedením spoločnosti chceme viesť konštruktívny dialóg, avšak v prípade potreby bez váhania podnikneme všetky nevyhnutné kroky k presadeniu Našich spoločných požiadaviek.

Sme v tom spolu

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Slovák objavil minerál s kompozíciou prvkov, akú dosiaľ na Zemi nenašli

Letel z hĺbky vesmíru a pristál na ostrove Skye.

Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt

Podnikateľ Božek bráni prístupu k elektrickej stanici pre trať do Karlovej Vsi.


Už ste čítali?